اگر به مد و داستان برند های برتر جهان علاقهای هم نداشته باشید، قطعاً نام برند نایکی را شنیده اید. Nike نه تنها در پوشاک ورزشی (SPORTS WEAR) به اولین برند برتر جهان شناخته شده است، بلکه جزو مشهورترین برند های دنیا با بیش از ۲۹۰ میلیون فالوور در اینستاگرام میباشد. دلیل شهرت این برند آمریکایی علاوه بر خلاقیت و کیفیت، تبلیغات گسترده و جلب توجه جوانان بوده است. استراتژی این برند در ایجاد خط تولید کفش هایش با نام های مختلف از مهمترین دلایل موفقیت نایکی بوده است. در ادامه با روند تبدیل NIKE به بهترین برند اسپرت جهان آشنا میشویم.
بنیان گذاران برند نایکی
فیل نایت (Phil Knight) و بیل بوئرمن (Bill Bowerman)،مربی ورزشی اش اولین شخصیتهایی بودند که در سال ۱۹۶۴ دست به تاسیس این برند زدند. برند نایکی در ابتدا با نام Blue Ribbon Sports یا BRS شروع به فعالیت کرد. بنیان گذاران برند BRS ورزشکارانی از دانشگاه اورگن در ایالت اورگن آمریکا بودند و کار خود را با واردات کفش ورزشی از شرکتی ژاپنی آغاز کردند. پس از آنها مارک پارکر (Mark Parker)، بیزینس من آمریکایی که امروز مدیرعامل شرکت دیزنی است، سومین مدیرعامل برند NIKE بود که به مدت ۱۴ سال در این نقش حاضر شد در سال ۲۰۱۶ فیل نایت در سن ۷۸ سالگی از سمت خود دست کشید و جان داناهو (John Donahoe) از سال ۲۰۲۰ تا کنون مدیریت این برند را در دست دارد.
داستان برند نایکی از کجا شروع شد؟
آغاز داستان برند نایکی را میتوان قطع همکاری این شرکت با شرکت ژاپنی تولید کفش اسپرت دانست. NIKE در سال ۱۹۷۱ خط تولید انحصاری محصولات خود را با نام و لوگوی جدیدش آغاز کرد که شروع جدی موفقیت این برند محسوب میشود. نایکی تا سال ۱۹۸۰ بیش از ۵۰ درصد از سهم فروش کفش ورزشی را در آمریکا در دست داشت. و این بخاطر گستردگی تبلیغاتش در زمینههای ورزشی بوده است. این برند ورزشی برای گسترش محصولاتش با باشگاه های ورزشی و ورزشکاران معروف در رشته های فوتبال آمریکایی، بسکتبال و گلف همکاری کرده است.

جذب جوانان علاقه مند به مد های هیپ هاپ
یکی از نقاط عطف برند اسپرت NIKE حمایت از سلیقه جوانان و توجه به این گروه بوده است. نایکی با تولید لباس های ورزشی و اکسسوری هایی مانند توپ بسکتبال و کلاه بیس بال به سرعت در مد های هیپ هاپ طرفداران زیادی پیدا کرد و دهه ۱۹۹۰ توجه بسیاری از جوانان آمریکایی و اروپایی را به خود جذب کرد. تنوع و رنگ بندی بالای محصولات و البته کیفیت NIKE از مهمترین دلایل جلب توجه این گروه به خود بوده است.
لوگو و نماد شناخته شده SWOOSH از برند NIKE
میتوان گفت که سادگی برند NIKE در ماندگاری آن در ذهن مخاطب بی تأثیر نبوده است. لوگوی نایکی که تیکی مشکی است SWOOSH نام دارد و توسط کارولین دیویدسون طراحی و در سال ۱۹۷۱ به قیمت ۳۵$ به کمپانی نایکی فروخته شد. نام برند NIKE از واژهای یونانی به معنای الهه ی پیروزی گرفته شده است. اولین شعار تبلیغاتی نایکی در سال ۱۹۷۶ با عنوان There is no finish line (هیچ خط پایانی نیست) در تبلیغی مطرح شد که هیچ یکی از محصولات NIKE وجود نداشتند! پس از آن در سال ۱۹۸۸، Wieden+Kennedy ( آژانس تبلیغاتی نایکی ) شعار Just Do It ( فقط انجامش بده!) را شعار این برند انتخاب کردند که تا کنون نیز از آن استفاده میشود.

موفقیت های بزرگ برند NIKE در دنیای ورزش
موفقیت های بزرگ NIKE را میتوانید در شهرت برند های زیرمجموعه آن مشاهده کنید. برند هایی از جمله Nike Skateboarding ، Air Max و Air Jordan توانستند در کمترین زمان شهرت قابل توجهی پیدا کنند و این برند را به تولید پوشاک و لوازم ورزشی بیشتر ترغیب کنند. برند NIKE .SWOOSH با شعار OUR FORCE YOUR FUTURE (نیروی ما، آینده ی شما) با ایجاد زمینه برای استقبال از خلاقیت طراحی مشتریان راه اندازی شد. دیگر برند های موفق زیر مجموعه نایکی را در ادامه بررسی کنید.
- برند Air Max
- برند Air Jordan
- برند Air Force
- برند Nike Blazers
- برند Nike Golf
- برند های Nike Pro و Nike Plus
چالش های برند نایکی در مسیر موفقیت
Nike نیز مانند دیگر برند های موفق در جهان از چالش های مسیر خود در امان نبوده و نیست. از جدی ترین اعتراض ها به این برند از همکاری آن با شرکت های Nike sweatshops نشأت میگیرد. نایکی با گزارشاتی حاکی از اینکه به نیروی کارگر خود اهمیت نداده و دستمزد کافی را برای آنان در نظر نمیگیرد، در سال ۱۹۹۶ مورد اعتراض بسیاری قرار گرفت و در سال ۲۰۰۱ مستندی از این برند در مورد عدم رعایت حقوق کودکان کار و شرایط بد آنها در کارخانه عرضه شد.
جایگاه نایکی در پوشاک ورزشی امروز
امروز نایکی علاوه بر کفش های اسپرت با کیفیت بالا و طراحی خاص پا به تولید دیگر پوشاک ورزشی از جمله تیشرت ها و ست های زنانه، مردانه و بچگانه پرداخته است. لوازم ورزشی نایکی نیز به اندازه پوشاک از این برند شهرت پیدا کرده اند. برند های Air Max ، Air Force و Jordan از معروف ترین برند های NIKE در ست های اسپرت و کفش های باشگاهی هستند.
خرید محصولات اصل NIKE از برندزسیتی
برند های اسپرت اصل این روز ها به راحتی پیدا نمیشوند. مخصوصاً اگر SWOOSH نایکی بر روی آنها حک شده باشد. با گسترش محصولات فیک از برند آمریکایی نایکی و محدودیت های ورود کالای برند در شرایط بازار ایران، امکان خرید مستقیم محصولات اصل NIKE در ایران امکانپذیر نیست. اما برندزسیتی این امکان را برای شما فراهم کرده است تا بتوانید مارک اصل نایکی را از وب سایت های مرجع به راحتی خریداری کنید. فقط کافی است که لینک محصول را در پنل خود در برندزسیتی وارد کرده و محصول را سفارش دهید.
رقابت سخت پوما و آدیداس با برند مشهور نایکی
هر برند معتبری رقیب های سرسختی هم دارد. این رقابت باعث میشود برند ها طراحی خود را بر اساس نوآوری و خلاقیت های بیشتری ارائه کنند. مهمترین رقیب نایکی دو برند معروف ADIDAS و PUMA میباشند. برند انگلیسی ریبک (Reebok)، آندر آرمر (Under Armour)، اسکیچرز (Skechers) و فیلا (Fila) از دیگر رقبای این برند هستند. هر کدام از این رقبا داستان های جذاب خود را در مسیر تبدیل شدن به یک برند موفق در تولید بهترین پوشاک ورزشی دارند. شما میتوانید داستان جذاب برند ها را در این صفحه مطالعه کنید.
بدون دیدگاه