برند فرانسوی شنل یکی از زیباترین داستان های موفقیت را میان برند های مد و پوشاک در جهان دارد. برند شنل شهرت خود را مدیون سختی ها و تلاش های فراوان دختری یتیم است که امروز CHANEL را به یکی از لوکس ترین برند های پوشاک، عطر و ادکلن در فرانسه و جهان تبدیل کرده است. در ادامه موفقیت ها، سختی ها و داستان زندگی بنیان گذار این برند و شهرت شنل را بررسی میکنیم.

بنیان گذار برند فرانسوی شنل

گابریل شنل یا کوکو شنل خالق برند شنل است که که در سال ۱۸۸۳ در سومور فرانسه متولد شد و در ۱۲ سالگی مادر خود را از دست داد. او خیاطی را از یک راهبه آموخت و به همین حرفه علاقه‌مند شد. لقب کوکو در این زمان به او داده شد. ( لقب او معنای خاصی ندارد و احتمالاً مربوط به آهنگی می‌شود که گابریل به آن علاقه داشته ). نگاه متفاوت او به طراحی لباس زنانه توجه بسیاری را به ایده‌های او جلب کرد.

داستان کوکو شنل از کجا شروع شد؟

داستان شنل از جایی شروع شد که کوکو تصمیم به ایجاد تغییر در سبک لباس های زنانه در دهه ۱۹۱۰ و رفع نواقص آن‌ها گرفت. او تصمیم گرفت طراحی لباس بانوان ثروتمند پاریسی را تغییر دهد. او سبک لباس های زنانه را متحول کرد و با الهام گرفتن از لباس های فقرا و ترکیب آن‌ها با لباس های رسمی مانند لباس های نیروی دریایی و لباس‌های بلند راهبه ها توجه و اعتبار زیادی را میان ثروتمندان پاریس بدست آورد. گابریل قبل از اینکه به سراغ طراحی لباس زنانه برود، مهارت خود را بر روی طراحی کلاه امتحان کرد و در سن ۲۰ سالگی اولین فروشگاه خود را در سال ۱۹۱۰ با کلاه هایی به نام شنل مدز راه اندازی کرد.

موفقیت های بزرگ برند شنل

کوکو شنل توانست انقلابی در لباس های زنانه ایجاد کند و مد را از لباس های تنگ و ناراحت به سمت پیراهن های بلند تر و راحت بکشاند. او بطور کلی پوشش زنان را تغییر داد. از موفقیت های بزرگ دیگر برای شنل در سال ۱۹۲۱ رخ داد. زمانی که او تصمیم گرفت خط تولید عطر و ادکلن خود را راه اندازی کند. اولین عطر برند شنل CHANEL N°5 بود که به نماد ناب زنانگی در فرانسه تبدیل شد. و فقط چند سال پس از آن خط تولید محصولات آرایشی و بهداشتی شنل شکل گرفت. میتوان گفت کوکو شنل بر روی هر چیزی دست گذاشت به شدت مورد استقبال طرفداران این برند قرار گرفت.

چالش های CHANEL در مسیر تبدیل به برند

از مهمترین چالش ها برای برند معروف شنل، آغاز جنگ جهانی دوم بود. در سال ۱۹۳۵، زمانیکه موفقیت های CHANEL در حال اوج گرفتن بودند، بسیاری از شعبات فروشگاه های او تعطیل شدند. چالش مهم دیگر شراکت کوکو شنل با فردی به نام پیر ورتیمر بود. کوکو به دلیل کمبود منایع مالی در برند شنل مجبور شد تصمیم ورتیمر برای سرمایه‌گذاری بر روی خط تولید عطر و ادکلن را قبول کند. طبق این همکاری ورتیمر مالک ۷۰ درصد حق فروش CHANEL N°5 بود. کوکو شنل در طی این قرار داد و سوءاستفاده فرد واسط فقط توانست مالک ۱۰٪ از حق فروش این عطر باشد و هیچ‌وقت نتوانست حق خود را از ورتیمر پس بگیرد.

لوگو و نماد منحصر به فرد برند CHANEL

لوگوی برند CHANEL با سادگی و منحصر بودن به راحتی در ذهن مخاطب میماند. این لوگو تشکیل شده از دو حرف C برعکس میباشد که به رنگ طلایی بر روی کیف های برند شنل جلوه نمایی میکند. داستان‌ های زیادی در در مورد دو حرف C در لوگوی شنل مطرح شده‌اند که مرموز بودن این طرح جذابیت زیادی را به لوگو CHANEL میدهند.

کارل لاگرفلد و نگه داشتن نام شنل در اوج

از آغاز کار برند شنل تا سال ۱۹۷۱، پس از مرگ کوکو، تنها فرد تاثیرگذار در برند مشهور شنل گابریل بود. پس از او ورتیمر ها نتوانستند شنل را در در اوج نگه‌دارند و دست به دامن طراحی آلمانی به نام کارل لاگرفلد شدند. لاگرفلد با الهام گرفتن از طراحی های بینظیر کوکو توانست درخشش شنل را در اوج نگه دارد.

جایگاه شنل در دنیای مد و فشن جهان

نگاه متفاوت کوکو به چالش های برند از جمله استقبال از طراحان نمونه های تقلبی از برند شنل و ایجاد تغییراتی گسترده در طراحی لباس و ابداع طرح های جدید مانند کیف های دسته بلند، جایگاه برند شنل را در مد امروز ساخته اند. از کلاه های فرانسوی گرفته تا کیف های چرمی با طرح های خاص و معروف ترین عطر فرانسوی در جهان، شنل حرفی برای گفتن دارد. ادکلن CHANEL N°5، رژلب برند شنل، ریمل شنل، ژل براق کننده و دیگر محصولات بهداشتی از جمله کرم های مراقبت از پوست پر فروش ترین محصولات این برند هستند.

خرید محصولات برند شنل از برندزسیتی

برند شنل از برند هایی با طراحی لوکس پوشاک در صنعت مد و فشن میباشد. به دلیل محدودیت های ورود کالای برند در شرایط بازار ایران، امکان خرید مستقیم محصولات شنل در ایران امکان‌پذیر نیست. اما برندزسیتی این امکان را برای شما فراهم کرده است تا بتوانید مارک اصل CHANEL را از وب سایت های مرجع به راحتی خریداری کنید. فقط کافی است که لینک محصول را در پنل خود در برندزسیتی وارد کرده و محصول را سفارش دهید.

رقبای سرسخت برند CHANEL در صنعت مد

هر برند معتبری رقیب های سرسختی هم دارد. این رقابت باعث می‌شود برند ها طراحی خود را بر اساس نوآوری و خلاقیت های بیشتری ارائه کنند. از مهمترین رقبای CHANEL، ورساچه (Versace)، برند ایتالیایی گوچی (GUCCI)، برند لویی ویتون (Louis Vuitton)، دیور (Dior) و هرمس (Hermes) هستند. هر کدام از این رقبا داستان های جذاب خود را در مسیر تبدیل شدن به یک برند موفق در دنیای مد دارند. شما میتوانید داستان جذاب برند ها را در این صفحه مطالعه کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *