دیور برندی فرانسوی است که موفقیت و شهرت امروز خود در دنیای مد را مدیون بنیانی است که خالق آن، کریستین دیور در سال ۱۹۴۷ نهاد. دیور از برند هایی است که زمان بسیار کمی از تاسیس تا شهرت را طی کرده است. و این بخاطر جسارت و شروع طوفانی خالق این برند بوده است. دیور عاشق هنر و گل ها بود و قبل از تاسیس برند دیور، گالری هنری خود را در فرانسه داشت. داستان جذاب این برند از موفقیت طوفانی آن تا رسیدن برند به لبه های سقوط بسیاری خواندنی است. با بیوگرافی این برند مشهور اروپایی با برندزسیتی همراه باشید.

درباره بنیان گذار برند فرانسوی دیور

کریستین دیور در سال ۱۹۰۵ در خانواده‌ای ثروتمند به دنیا آمد. او علاقه‌ای زیادی به هنر داشت و پس از تحصیل در گالری هنری مشغول شد که پدرش به او سپرده بود. پس از دوران رکود طی جنگ جهانی دوم مادر و برادرش را از دست داد. دیور در سال ۱۹۳۵ به پاریس رفت و طراحی ها و هنر او نظر رابرت پیگوئه، طراح معروف در پاریس، را جلب کرد. در سال ۱۹۳۸ کریستین دیور توسط پیگوئه استخدام شد. دیور پس از جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۶، زمانی که خواهرش اسیر نازی ها بود، تصمیم به تاسیس برند خودش را گرفت و شروع طوفانی این برند را در سال ۱۹۴۷ رقم زد.

داستان دیور از کجا شروع شد؟

۱۹۴۷ شروع داستان برند دیور بود. پوشاک برند دیور مخصوص بانوان بود و کریستین دیور نیز از کسانی بود که تغییراتی اساسی در ظاهر لباس های زنانه ایجاد کرد و باعث جلب توجه ثروتمندان پاریس در آن زمان شد. تاسیس عطر Miss Dior از دیگر مولفه ها موجب به اوج گرفتن دیور بود که در همان سال اول تاسیس برند اتفاق افتاد. کریستین این عطر را به عشق خواهرش کاترین ساخته بود و آن را به او تقدیم کرد. شروع قدرتمند برند دیور علاوه بر جسارت و عشق کریستین دیور، مدیون حمایت های مالی سرمایه گذار این برند یعنی مارسل بوساک، که تاجر ثروتمند بود، میباشد.

موفقیت های بزرگ برند دیور

خلاقیت هنری کریستین و حمایت مالی مارسل بوساک دو عامل اصلی موفقیت های برند دیور در سال های ابتدای تاسیس بودند. از مهمترین حرکت های دیور در سال اول تاسیس برگزاری شو لباس نیو لوک (New Look) در تابستان سال ۱۹۴۷ و راه اندازی عطر Miss Dior بود. کریستین دیور از کسانی بود که تغییراتی اساسی در ظاهر لباس ها ایجاد کرد و باعث جلب توجه ثروتمندان پاریس در آن زمان شد. تاسیس عطر Miss Dior از دیگر مولفه ها موجب به اوج گرفتن دیور بود که در همان سال اول تاسیس برند اتفاق افتاد. دیور اولین فروشگاه خود را در نیویورک آمریکا در سال ۱۹۴۸ تاسیس کرد.

دیور، اوت کوتور دنیای مد در فرانسه

پوشاک لوکس طراحی شده توسط دیور به اوت کوتور (Haute Couture) معروف بودند. اوت کوتور اصطلاحی فرانسوی است که برای طراحی لباس های خاص و لوکس با دوخت بسیار ظریف بکار برده میشد. این لباس‌ها مورد توجه هنرپیشگان قرار گرفته بطوریکه بسیاری از معروف ترین بازیگران مانند ریتا هیورث و مارگو فانتین به لباس هایی از مجموعه نیو لوک تمایل داشتند. دیور حتی لباس مارلین دیتریش را برای بازی در فیلم «ترس از صحنه» آلفرد هیچکاک در سال ۱۹۵۰ طراحی کرد.

چالش های Dior در مسیر تبدیل به برند

طراحی پوشاک زنانه دیور مخالفانی هم داشت. دیور پوشاک برند خود را با تنگ کردن کمر و محکم نمایش دادن آن روی تن طراحی میکرد. درحالیکه برند رقیب آن یعنی شنل بر روی طراحی لباس های زنانه آزاد و راحت تر تمرکز داشت. اما مهمترین چالش برند دیور در سال ۱۹۵۷ و درگذشت کریستین دیور بر اثر سکته قلبی رخ داد. هرچه دیور بنیان Dior را محکم نهاده بود، این اتفاق در حال گسیختن این بنیان بود. آشفتگی در برند در آن زمان برند دیور تا مرز تعطیل شدن نیز برد اما در نهایت اعضای آن تصمیم به ادامه ی فعالیت برند گرفتند. از دیگر چالش های Dior میتوان به ورشکستگی مارسل بوساک در سال ۱۹۷۸ و واگذاری برند به میلیاردی دیگر اشاره کرد.

Dior پس از بحران ها و تغییرات پیاپی

پس از چالش بزرگ برند دیور که مرگ کریستین بود، این برند تغییرات و فراز و نشیب های زیادی را به خود دید. بسیاری از محبوبیت آن کم کردند و دیگران مدیران و طراحانی که برند پا گذاشتند با هدف بازگشت به اصل قدم برداشتند. در ادامه میتوانید تاریخچه تغییرات برند Dior را توسط شخصیت‌ها در این برند بررسی کنید:

  1. کریستین دیور : خالق و بنیان گذار برند دیور تا سال ۱۹۵۷
  2. سن لوران ۲۱ ساله: مدیر هنری دیور تا سال ۱۹۶۰ – تغییر طراحی های اصیل دیور
  3. مارک بوهن : بازگشت به اصل دیور
  4. مارسل بوساک : سرمایه گذار برند دیور تا سال ۱۹۷۸
  5. برنار آرنو: میلیاردر و سهام دار LVMH – خرید دیور پس از ۱۹۷۸
  6. جان فرانکو فرره : مدیر سبک برند از سال ۱۹۸۹ – طراحی پوشاک اوت کوتور برای هنر پیشگان
  7. هدی اسلیمن (Hedi Slimane) : تاسیس بخش پوشاک مردانه دیور هوم (Dior Homme) در سال ۲۰۰۱
  8. جان گالیانو : مدیر برند: طراحی کیف لیدی دیور ویژه پرنسس دایانا
  9. راف سیمونز: مدیریت برند پس از گالیانو ۲۰۱۱
  10. ماریا گراتزیا چیوری: مدیر هنری خانه مد دیور – لباس‌هایی طراحی کرد که در آنها از دسته‌ای گل و گلبرگ ابریشمی

خرید محصولات برند دیور از برندزسیتی

برند دیور از برند هایی با طراحی لوکس پوشاک در صنعت مد و فشن میباشد. به دلیل محدودیت های ورود کالای برند در شرایط بازار ایران، امکان خرید مستقیم محصولات دیور در ایران امکان‌پذیر نیست. اما برندزسیتی این امکان را برای شما فراهم کرده است تا بتوانید مارک دیور Dior را از وب سایت های مرجع به راحتی خریداری کنید. فقط کافی است که لینک محصول را در پنل خود در برندزسیتی وارد کرده و محصول را سفارش دهید.

رقبای سرسخت برند Dior در صنعت مد

هر برند معتبری رقیب های سرسختی هم دارد. این رقابت باعث می‌شود برند ها طراحی خود را بر اساس نوآوری و خلاقیت های بیشتری ارائه کنند. از مهمترین رقبای دیور برند شنل (CHANEL)، برند لویی ویتون (Louis Vuitton)، برند ایتالیایی پرادا (PRADA) و گوچی (GUCCI) هستند. هر کدام از این رقبا داستان های جذاب خود را در مسیر تبدیل شدن به یک برند موفق در دنیای مد دارند. شما میتوانید داستان جذاب برند ها را در این صفحه مطالعه کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *